Skip to main content

Anderhalf jaar geleden kwamen Tom en broer Sam Van Hoey op het idee om een wereldrecord padelen te breken ten voordele van De Warmste Week. Dat record werd snel verbroken en dus volgde een nieuwe recordpoging. Niet alleen de mannen (48u), maar ook de vrouwen (24u) én de club zelf (48u) braken begin juni een wereldrecord. Het ingezamelde geld ging naar Beautiful After Breast Cancer Foundation.

Tekst: Kobe Nuyens – Foto’s: El Citadel

“Het idee voor het record in functie van de Warmste Week kwam er na het verlies van onze vader”, vertelt Tom, die samen met zijn broer en mama de club runt. “Het thema was toen eenzaamheid en daar wilden we graag iets voor doen.” Hoewel ze nadien afgesproken hadden om zoiets nooit meer te doen, kriebelde het toch nadat het record een maand later al werd verbroken.

Begin juni organiseerden ze daarom een nieuwe recordpoging. “Er kwamen honderden toeschouwers op af: vrienden, clubleden, supporters… Om alles in goede banen te leiden hebben we dus enorm veel steun gehad van onze leden en vrijwilligers”, zegt Tom dankbaar.

Drie wereldrecords in een weekend

Tom, broer Sam en neven Anthony en Vincent, startten op vrijdag 5 juni om 15u met padelen. Het vorige record stond op 40u, maar ze besloten om meteen een pak beter te doen en 48u non-stop door te gaan. Op zondag 7 juni om 15u legden ze de rackets pas weer neer. “Het was afzien, maar dat nemen we er met plezier bij. Mijn broer en ik hebben dit in handen gekregen door onze papa, we doen dit dan ook voor hem. En daarbovenop voor de club natuurlijk.”

Niet alleen de mannen, maar ook een damesploeg ging volop aan de bak. Bij de vrouwen werd nog geen officiële recordpoging geregistreerd, maar Noa Goossens, zus Milà en medespeelsters Valérie Claessens en Tiffany Kik, brachten daar verandering in. Ze legden de lat meteen hoog en speelden 24u door.

Daarbovenop brak El Citadel als club het record van 48u onafgebroken padelwedstrijden spelen, waarbij teams elkaar konden afwisselen. Zo schreef El Citadel in één weekend drie keer geschiedenis.

Borsbeek op de kaart

Met de drie wereldrecords en een bomvol weekend op de club, werd Borsbeek met trots op de kaart gezet. “Wij zijn allemaal van Borsbeek, mijn broer en mijn mama wonen hier ook nog, dus het is heel fijn om dat hier te kunnen doen”, zegt Tom. “In Borsbeek is er niet zoveel sportaanbod meer als vroeger, met El Citadel brengen we daar verandering in. Ook los van het sportgebeuren willen we een gezellige plek zijn om samen te komen, gezellig iets te drinken en de kinderen te laten ravotten in de speeltuin.”

Of er na deze succesvolle recordpoging nog een vervolg komt? Dat laat Tom een klein beetje in het midden. “We zeiden anderhalf jaar geleden al dat we het nooit meer gingen doen, en kijk ons nu”, lacht Tom. “Maar de Van Hoeys hangen sterk aan elkaar en zijn heel competitief. Als het record opnieuw gebroken wordt, bestaat de kans zeker dat we nog eens beter proberen doen.”